Οικολογικά SMS απο την αρχαία αγορά(μονοήμερο και διήμερο)

Σεπ 24, 2012 ΧΩΡΙΣ ΣΧΟΛΙΑ από

ΜΟΝΟΗΜΕΡΟ ΚΑΙ ΔΙΗΜΕΡΟ

 

Στόχοι:

  • Να γνωρίσουν το ιστορικό και αρχαιολογικό περιβάλλον της περιοχής των Φιλίππων.
  • Να εκτιμήσουν την αξία των αρχαίων μνημείων και επομένως να υιοθετήσουν μια στάση υπευθυνότητας και σεβασμού σε κάθε μορφή πολιτιστικής κληρονομιάς του παρελθόντος.
  • Να εκτιμήσουν το παρελθόν ως στοιχείο της σημερινής πραγματικότητας.
  • Να ξεφύγουν από την άκριτη αποστήθιση στην εκμάθηση της ιστορίας και να αναπτυχθεί η αυτενέργεια τους.
  • Να ασκηθούν στην κριτική σκέψη και στην παρατήρηση, ενώ ταυτόχρονα να κατανοήσουν και τις εικόνες ως πηγή πληροφόρησης
  • Να μάθουν να συνεργάζονται σε ομάδες, αποκτώντας ομαδικό πνεύμα.

 

Περιγραφή προγράμματος «Οικολογικά SMS στην αρχαία αγορά»

1η ημέρα
Προσέλευση – Υποδοχή
Σύντομη ενημέρωση σχετικά με το ρόλο και τα προγράμματα του ΚΠΕ.

Προβολή video – Ξενάγηση στην περιοχή των Φιλίππων

Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων

Μετάβαση στο πεδίο – αρχαιολογικός χώρος Φιλίππων
Παιχνίδια γνωριμίας -Χωρισμός ομάδων – Παιχνίδια ενεργοποίησης και συντονισμού των ομάδων

Θέση: Αναψυκτήριο

Δραστηριότητα

 

Ιστοριογραμμή

Μέθοδος η οποία καθοδηγείται από την ήδη υπάρχουσα γνώση και εμπειρία του μαθητή και από το αξίωμα ότι οι μαθητές δομούν τη γνώση τους μέσα από την πράξη και την εμπειρία τους. Αναδεικνύει τη σκηνή της ιστορίας σε συγκεκριμένο χρόνο και τόπο.

Δίνονται σε κάθε ομάδα διαφορετικές καρτέλες πάνω στις οποίες είναι γραμμένη μια σημαντικά ιστορική ημερομηνία (π.χ. 42 π.Χ.  μάχη των Φιλίππων). Πάνω στην κάρτα δίνεται  περιληπτικά η περιγραφή του γεγονότος. Οι ομάδες πρέπει να τοποθετηθούν πάνω στη γραμμή (σκοινί) του χρόνου και να αποδώσουν το γεγονός με όποιον τρόπο αυτές θέλουν (θεατρικά, αφήγηση, αναπαράσταση…)

Θέση: Αρχαίο Θέατρο

Δραστηριότητα

 

«Λέξεις – κλειδιά»

Κλείστε τα μάτια και φανταστείτε τον εαυτό σας στην εποχή αυτή. Αφήστε την φαντασία σας να ταξιδέψει στο παρελθόν, να συναντήσει στρατηγούς και βασιλιάδες, Ρωμαίους, Έλληνες και πολίτες της εποχής.

Δημιουργείστε μια φανταστική ιστορία που διαδραματίζεται στον χώρο και τον χρόνο. Βγάλτε σενάριο, οργανώστε την σκηνή και μπείτε στο ρόλο σας και παρουσιάστε την στη σκηνή.

Χρησιμοποιείστε τις λέξεις κλειδιά για να πάρετε ιδέες.

 Αγορά, πωλητές, εμπορικά προϊόντα, πολιτικοί λόγοι, φιλοσοφικές συζητήσεις, πολίτες, Ρωμαίοι στρατιώτες, αξιωματούχοι, παλαίστρα, αγώνες, λουτρά, κάρα, νεαρές καλλονές της εποχής, γιορτή, βουλευτήριο, ναοί……

Θέση: Αρχαίο Θέατρο

Δραστηριότητα

 

«Παρατηρώ τα υλικά»

Η δράση σκοπεύει στο να αντιληφθούν οι μαθητές τη χρήση φιλικών προς το

περιβάλλον οικοδομικών υλικών, να αυξήσουν την παρατηρητικότητά τους.

Οι ομάδες συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας που τους δίδεται. Κατόπιν ανακοινώνουν το αποτέλεσμα της έρευνας.

 

Παρατηρήστε τα υλικά κατασκευής των κτισμάτων.

Ποια είδη υλικών ανακαλύψατε;

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

Ποιος νομίζετε ότι είναι ο τόπος προέλευσης αυτών των υλικών;

…………………………………………………………………………………………………..

……………………..……………………………………………………………………………

Συγκρίνετε τα παραπάνω υλικά με τα υλικά κατασκευής των σύγχρονων

κτισμάτων (διάρκεια ζωής, συσχετισμός με το φυσικό περιβάλλον, αισθητική,

λειτουργικότητα, πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα)

………………………………………………………….……………………………………….

………………..…………………………………………………………………………………

Θέση: Επάνω άνδηρο. Βασιλική Α και Βασιλική Γ

Δραστηριότητα

 

«Δίνω ένα όνομα στο δέντρο μου»

Γνωριµία µ’ ένα δέντρο στον αρχαιολογικό χώρο: «Η Πίτυς (πεύκο), η αγαπημένη του θεού Διόνυσου, συνενώνει γη και ουρανό» Βιωµατική απόκτηση γνώσεων για το δέντρο και το περιβάλλον του δένδρου.

Θέση: Επάνω άνδηρο. Πευκώνας.

Δραστηριότητα

 

«Πάμε στο FORUM;»

Άσκηση δημιουργικής παρατήρησης και ανακάλυψης των κτισμάτων της ρωμαϊκής αγοράς και της προσαρμογής τους στο φυσικό περιβάλλον με τη βοήθεια πλαστικοποιημένων εικόνων.

Δίνονται στους μαθητές εικόνες κτισμάτων που πλαισιώνουν την αρχαία αγορά και οι μαθητές ανακαλύπτουν τα κτίρια και τη χρήση τους στο χώρο.

Θέση: Αρχαία αγορά.

Δραστηριότητα

 

«Ω, θεά Τύχη»

Κάθε ομάδα προβληματίζεται για την ύπαρξη του αγάλματος.

Υπάρχουν ακόμη και σήμερα προστάτες των πόλεων;

Ποιοι κίνδυνοι απειλούσαν την πόλη των Φιλίππων;

Ποιοι ήταν αυτοί που ζητούσαν την εύνοια της θεάς;

Καθώς βρίσκονται στο άγαλμα, ζητούν κάτι από τη θεά που σχετίζεται με τα κρίσιμα ανθρωπιστικά ή οικολογικά ζητήματα της εποχής μας. Αξιολογούν τα πιο σημαντικά και ετοιμάζουν ένα παρακλητικό κείμενο ζητώντας την εύνοια της τύχης. Κάθε ομάδα διαβάζει το  κείμενο στην ολομέλεια.

Θέση: Άγαλμα της Θεάς Τύχης.

Επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο Φιλίππων.

 

Δραστηριότητα

«Ένας κόσμος γεμάτος με θαυμαστά πράγματα»

Προσεγγίσουν, διερευνουν, ερμηνεύουν το χώρο, κάνοντας κάποιες υποθέσεις και απαντώντας στα παρακάτω ερωτήματα:

·        Διάλεξε ένα αντικείμενο που σου προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον. Γιατί το διάλεξες;

·        Πως μπορείς να το  παρουσιάσεις αυτό; Τι μπορείς να πεις γι’ αυτό;

·        Ποιες πληροφορίες σου δίνει  για το ίδιο και για την εποχή του;

·        Ποιες ερωτήσεις έχεις για το αντικείμενο αυτό; (Υπόθεσε ότι είσαι ιστορικός και θέλεις να μελετήσεις το παρελθόν με βάση αυτό το στοιχείο).

 

 

2η ημέρα

Άφιξη στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων

Παιχνίδια ενεργοποίησης και συντονισμού των ομάδων

 

Δραστηριότητα

 

«Μικροί συγγραφείς»

Η ομάδα μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα κείμενο στο πλαίσιο του

μαθήματος Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας. Το κείμενο αυτό μπορεί να αφορά τη σχέση των ανθρώπων με το περιβάλλον (το δομημένο ή το φυσικό). Πάνω στο κείμενο αυτό μπορεί να αναπτύξει διαλόγους από την καθημερινή ζωή των ατόμων που απαρτίζουν την ομάδα. Οι διάλογοι αυτοί με μια μικρή

προετοιμασία μπορούν να διαβαστούν στο θέατρο των Φιλίππων. (Για

μικρότερες ηλικιακά ομάδες μπορούν τα παιδιά να ετοιμάσουν διαλόγους από τους μύθους του Αισώπου). Μετά τη θεατρική απόδοση θεατές και ηθοποιοί συζητάνε για την εμπειρία τους. Τέλος ενθαρρύνονται να μεταφέρουν εμπειρίες από την παρακολούθηση θεατρικών έργων σε ανοιχτά θέατρα.

Θέση: Αρχαίο Θέατρο

Δραστηριότητα

 

«Οι πολίτες αποφασίζουν»

Η ομάδα χωρίζεται σε δύο υποομάδες που εκπροσωπούν δύο διαφορετικές

απόψεις σχετικά με ένα σημαντικό θέμα που αφορά την πόλη και για το οποίο

πρέπει να ληφθεί απόφαση στη βάση της πλειοψηφίας. Για το λόγο αυτό οι δύο υποομάδες πρέπει να καταγράψουν τα επιχειρήματά τους και να επιλέξουν έναν εκπρόσωπό τους να τα δημοσιοποιήσει στο κέντρο του forum. Στο τέλος τα μέλη τους πρέπει να αποφασίσουν με μυστική ψηφοφορία η οποία και θα καταδείξει ποια πλευρά υπερίσχυσε.

Θέση: Αρχαία αγορά.

Δραστηριότητα

 

«Η αγαπημένη μου γωνιά»

Δίνεται σε κάθε ομάδα μια καρτέλα με πληροφοριακό υλικό από ένα δημόσιο κτίριο ή ιδιαίτερο χώρο (βιβλιοθήκη, ναός, κρήνες, στοά, εμπορικά καταστήματα, Εγνατία Οδός, Παλαίστρα, Βασιλική Β’) και παρουσιάσουν στην ολομέλεια τη χρήση του. Η παρουσίαση πραγματοποιείται στο πλαίσιο θεατρικού παιχνιδιού μέσα από το οποίο αναδεικνύεται η χρήση του συγκεκριμένου χώρου από τους πολίτες.

Θέση: Αρχαία αγορά.

Δραστηριότητα

 

«Μια μέρα στην αρχαία αγορά

Η ομάδα ζωγραφίζει την πρόσοψη και την πινακίδα του καταστήματος της, αποφασίζει για τα εμπορεύματα, την προέλευσή τους και τους προμηθευτές. Τα προϊόντα αναγράφονται σε χαρτόνια. Η ολομέλεια συζητά για τις διαφορές με τη σημερινή λειτουργία της αγοράς.

Θέση: Στα εμπορικά καταστήματα της αρχαίας πόλη, απέναντι από τη Βασιλική Β΄,

Δραστηριότητα

 

«Το αόρατο νερό»

Δίνεται διάγραμμα στο οποίο υποδεικνύονται οι κρήνες (στο forum), το Βαλανείο (δημόσιο λουτρό) και οι βεσπασιανές..

Τα μέλη της ομάδας, πρέπει να ανακαλύψουν τις διάφορες χρήσεις του νερού για διαφορετικές ανάγκες στο κέντρο της πόλης των Φιλίππων. Η χρήση του νερού ήταν αειφορική, υποβάθμιζε την ποιότητα και την ποσότητα του; Τα αποτελέσματα της έρευνας ανακοινώνονται στο τέλος.

Θέση: Αρχαία αγορά, Βαλανείο, βεσπασιανές

Αξιολόγησης του προγράμματος

Επάνω άνδηρο – Πευκώνας

 

 

ΑΡΧΙΚΗ ΑΡΘΡΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Σχετικά με τον συντάκτη

The author didnt add any Information to his profile yet
No Responses to “Οικολογικά SMS απο την αρχαία αγορά(μονοήμερο και διήμερο)”

Αφήστε απάντηση